Desain e-didaktis Aljabar untuk Mengatasi Learning Obstacle Siswa MTs

Authors

  • Ika Meika Universitas Mathla'ul Anwar, Banten, Indonesia
  • Mulyanah Mulyanah Universitas Mathla'ul Anwar, Banten, Indonesia
  • Nenden Suciyati Sartika Universitas Mathla'ul Anwar, Banten, Indonesia
  • Asep Sujana Universitas Mathla'ul Anwar, Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35706/sjme.v9i1.119

Keywords:

Kesulitan Siswa, Aljabar, Didactial Design Research , Student Difficulties, learning obstacle, e-didactical design, algebra

Abstract

This study aims to determine the impact of the e-didactical design of algebra material adapted to the learning barriers experienced by Madrasah Tsanawiyah (MTs) students. This research was conducted using a qualitative method with a Didactial Design Research (DDR) approach involving three stages, namely: didactical situation analysis before learning, metapedidactic, and retrospective. The research was conducted at MTs Mathla'ul Anwar Baros, Banten with the research subjects being class VII students consisting of twelve students. The results of the preliminary study show that MTs students experience barriers to learning mathematics, indicated by the existence of several difficulties, namely difficulties in algebraic operations, difficulty in solving problems that require the application of mathematical concepts, difficulty solving story problems, and operating multiplication and division. The solution to overcome these learning barriers requires e-didactic design in the form of teaching materials that contain daily problems based on these student learning barriers. The results showed that the e-didactical design given can overcome the learning barriers of MTs students, where the results of the competency test show that the learning barriers experienced by students can be minimized, this is indicated by the average value of student learning outcomes of 96.67% and a standard deviation of 8.5.

References

Aftiani, R. Y., Khairinal, K., & Suratno, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran e-book berbasis flip pdf professional untuk meningkatkan kemandirian belajar dan minat belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi siswa kelas X IIS 1 SMA Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal manajemen pendidikan dan ilmu sosial, 2(1), 458-470. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.583

Aisah, L. S., & Yulianti, K. (2016). Desain didaktis konsep luas permukaan dan volume prisma dalam pembelajaran matematika SMP. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.31943/mathline.v1i1.9

Ajizah, I., & Munawir, M. (2021). Urgensi teknologi pendidikan: analisis kelebihan dan kekurangan teknologi pendidikan di era revolusi industri 4.0. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam.

Amalina, E. A. (2021). Efektivitas Penggunaan Fun Arabic Student Sheet (FARASSHEE) sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Ulangan Harian Siswa Kelas V Sekolah Dasar Muhammadiyah Ambarbinangun Tahun Ajaran 2019/2020. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. https://doi.org/10.18196/mht.v3i2.10539

Ardiansari, L., Suryadi, D., & Dasari, D. (2023). Desain Didaktis Pembelajaran Matematika untuk Mengatasi Learning Obstacles Siswa SMP dalam Mempelajari Materi Aljabar. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika). https://doi.org/10.33603/jnpm.v7i1.7736

Fitriani, N., Kadarisma, G., & Amelia, R. (2020). Pengembangan Desain Didaktis Untuk Mengatasi Learning Obstacle Pada Materi Dimensi Tiga. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2686

Handayani, I. M., & Sulisworo, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri. Online.

Hayuningtyas, D. P. (2023). Desain Didaktis untuk Mengatasi Learning Obstacle Konsep Sistem Pertidaksamaan Linear Dua Variabel pada Pembelajaran Matematika SMA (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Indasari, M., & Ratna, M. (2019). Analisis Learning Obstacles Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Geometri Materi Volume Kubus Dan Balok Learning Obstacles Analysis Of Students In Completing Geometry Problems Of Cube And Beam Volume Materials.

Intansari, R. (2019). Desain Didaktis Materi Aritmatika Sosial Pada Madrasah Tsanawiyah. In PEDIAMATIKA: Journal of Mathematical Science and Mathematics Education.

Jukić Matić, L., & Glasnović Gracin, D. (2016). The use of the textbook as an artefact in the classroom: A case study in the light of a socio-didactical tetrahedron. Journal für Mathematik-Didaktik.

Khoirunisa, T. (2023). “Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Modul Flipbook (Master's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Mauladani, Y. H. (2021). Menjadi Guru Kreatif, Inovatif Dan Inspiratif. https://doi.org/10.31219/osf.io/u54tb

Maulana, I. (2020). Pengembangan E-Modul Flipbook Berbantuan Flip Pdf Professional Dengan Pendekatan Situation Based Learning (SBL) pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Kelas VIII Di SMP Negeri 12 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Meika, I., Sartika, N. S., & Sujana, A. (2024). Analisis Learning Obstacle Siswa Madrasah Tsanawiyah dalam Materi Aljabar. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 10(1), 85-93.

Meika, I., Solikhah, E. F. F., & Yunitasari, I. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 7(1), 93-106. https://doi.org/10.35706/sjme.v7i1.7190

Melliana, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) Menggunakan Bahan Ajar Desain Didaktis Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Nisa, H. A. (2020). Pengembangan E-modul dengan Flip PDF Professional Berbasis Gamifikasi pada Materi Himpunan (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Nur’aeni, E., & Muharram, R. (2016). Desain Didaktis Konsep Mengukur Sudut di Kelas V Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY.

Oktaviyanthi, R., Safaah, E., & Agus, R. N. (2017). Pemberdayaan keterampilan guru matematika dalam menyusun bahan ajar berbantuan mathematics education software. Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.30656/jpmwp.v1i1.270

Pramesti, T. I., & Retnawati, H. (2019). Difficulties in learning algebra: An analysis of students’ errors. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1320/1/012061

Prediger, S., Roesken-Winter, B., & Leuders, T. (2019). Penelitian mana yang dapat mendukung fasilitator PD? Strategi penelitian PD terkait konten dalam Model Tiga Tetrahedron. Jurnal Pendidikan Guru Matematika.

Rahayu, A. M., Badruzzaman, F. H., & Harahap, E. (2021). Pembelajaran Aljabar Melalui Aplikasi Wolfram Alpha Learning Algebra Through the Wolfram Alpha Application. Jurnal Matematika.

Rosyidah, U., Setyawati, A., & Qomariyah, S. (2021). Analisis kemampuan penalaran dan kemampuan pemahaman konsep matematis mahasiswa pendidikan matematika pada mata kuliah aljabar dasar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(1). https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4488

Sartika, N. S., Sujana, A., & Fitriyani, G. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Pola Bilangan. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(2), 203-209. https://doi.org/10.35706/sjme.v6i2.5702

Sudarsana, I. K. (2015). Peningkatan mutu pendidikan luar sekolah dalam upayapembangunan sumber daya manusia. Jurnal Penjaminan Mutu. https://doi.org/10.25078/jpm.v1i1.34

Sulistiawati, S., Suryadi, D., & Fatimah, S. (2015). Desain Didaktis Penalaran Matematis untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SMP pada Luas dan Volume Limas. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4833

Tchoshanov, M. (2013). Moscow 2013 Engineering of Learning: Conceptualizing e-Didactics UNESCO Institute for Information Technologies in Education. www.iite.unesco.org

Downloads

Published

2025-01-30

How to Cite

Meika, I., Mulyanah, M., Sartika, N. S., & Sujana, A. (2025). Desain e-didaktis Aljabar untuk Mengatasi Learning Obstacle Siswa MTs. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 9(1), 103–115. https://doi.org/10.35706/sjme.v9i1.119